Ontslag volgens het afspiegelingsbeginsel is slecht voor bedrijven

Nu de vertrouwenscrisis steeds grotere vormen begint aan te nemen en steeds meer bedrijven gedwongen zijn om medewerkers te ontslaan, verbaas ik me regelmatig over het feit dat bedrijven hierbij nog steeds het afspiegelingsbeginsel moeten hanteren.

Dit beginsel houdt in dat werknemers met vergelijkbare functies worden ingedeeld in leeftijdsgroepen, te weten van 15 tot 25 jaar, van 25 tot 35 jaar, van 35 tot 45 jaar, van 45 tot 55 jaar en van 55 jaar en ouder. Binnen die leeftijdsgroepen wordt de werknemer met het kortste dienstverband het eerst voorgedragen voor ontslag. Het beginsel is de opvolger van het tot 2006 gehanteerde last in first out principe, dat ongeveer net zo erg was.

Wanneer bedrijven mensen moeten ontslaan vanwege zwaar tegenvallende resultaten moeten mijn inziens ten alle tijden de slechts presterende medewerkers worden ontslagen. Bij een goed functionerend beoordelingssysteem moet het vrij eenvoudig zijn om de "rotte appels" uit te filteren en daar te beginnen met het ontslaan van mensen. Daardoor zou direct al een beter resultaat behaald moeten worden.

Bij het toepassen van het afspiegelingsbeginsels worden soms juist de beste mensen op straat gezet. Klanten kunnen hierdoor bijvoorbeeld worden geconfronteerd met een slechtere customer service of andere medewerkers die rechtstreeks in contact staan met de klant, waardoor de klantervaring zal dalen. Naast een lagere efficientie kan het dus ook leiden tot weglopende klanten.

Het is dus de hoogste tijd voor hervorming van de ontslagprocedures.

Jouw Beoordeling: Geen | Gemiddelde: 4.5 (2 votes)

Theme provided by Danetsoft under GPL license from Danang Probo Sayekti